KNWV

Minimaliseren

Sail  Amsterdam 2015

 

15 aug. Nog de laatste boodschappen en dan naar Drimmelen .

De schepen die meegaan zijn er al.

Om 19.30 uur bij elkaar voor de kennismaking en palaver.

 

16 aug. Iedereen op tijd klaar en we vertrekken om 08.30 uur i.v.m. het tij, richting Gouda.

Alles loopt op rolletjes en om 15.35 uur liggen we in Gouda en hebben we alle bruggen en sluizen gepasseerd en 61km.

Tijd voor een borrel die hebben we verdiend en palaver op de Escape.

 

17 aug. Naar de bakker, iedereen opgeroepen en om 09.00 uur voor de brug.

Alle bruggen en de sluis gehad en om 10.00 uur zijn we Gouda weer uit, dat was andere koek de onlogische volgorde van openen van de Pottersbrug, Rabathbrug, Ir de Kock van Leeuwensluis en tot slot de Steve Biko brug, maakte dat het een uur langer duurde dan gepland.

Het is 12.00 uur en we liggen voor de Zegerbrug bij Alphen. Het regent al poosje dat het giet, we hebben 2 sloepen opgepikt in Gouda. Ondanks paraplu’s is de bemanning doorweekt.

Kan nooit leuk zijn. De sloepen zijn gestopt bij een hotel in Uithoorn, wij gaan door naar Ouderkerk a/d Amstel. Om 15.45 uur en 42 km verder. zijn we weer afgemeerd, de dag wordt doorgesproken op de Aqua More.

 

18 aug. Het laatste stukje, eerst de Kerkbrug over de Bullewijk,  tussen Ouderkerk, en het Kerkeiland het is 09.30 uur. De sloepen zijn ook weer droog, aangesloten. Nu met z’n allen naar Muiden. Alles gaat super alleen de spoorbrug in Weesp staat voor 3.70 m. Even spannend maar alles gaat net. De Grote Zeesluis – Muiden gaat heel vlot ondanks de drukte en dan zijn we in de haven van het KNZ&RV. Iedereen krijgt een plaats van de havenmeester, niet bij elkaar maar dat geeft niet. Wij buiten op een kopsteiger met aan de binnenkant de Groene Draak (ziet er ook van dichtbij goed uit)

 

 

Het is nu 13.30 uur en 23.5 km. verder. Alle deelnemers zijn gearriveerd .Vanavond om18.30 uur kunnen we kennis maken met de anderen tijdens het welkom woord en een drankje, wordt de dag van morgen doorsproken, eten met elkaar en dan op tijd naar je bed.

 

19 aug. De dag van Sail inn.

Het is 04.00 uur als de wekker afloopt, we vertrekken om 05.00 uur. De Aakant voorop met een meanderende sliert daarachter aan, de meeste hadden nog nooit in het donker gevaren.

Het is een indrukwekkend en prachtig gezicht .

Zoals afgesproken zijn we om 06.00 uur bij de Oranje sluizen, dat ging geweldig, leuke sluismeester. Een zeilboot kon niet onder de Schellingwoude brug door, daar heeft hij gewoon op gewacht, sluis open licht op groen, alle kleine bootjes die mee wilden konden erin en na 15min. kon ook de zeilboot invaren en de deuren dicht.

 

 

In konvooi naar Beverwijk, goed stuurboord en daarna wachten op de Tallships.

Het is al vroeg druk want het IJ is afgesloten vanaf 09.00 van Oost naar West tot 17.00 uur en het is prachtig weer.  Het is ongeveer 11.00 uur als het geweld losbarst, de eerste grote schepen komen door de sluis dat is een kolossaal gezicht, met de zeilen gehesen en de bemanning op de ra en aan dek. Grote groepen kleine bootjes sluiten aan en langzaam wordt het rustiger achterin. Zo gaat de hele stoet terug naar het IJ. Daar is het natuurlijk vreselijk druk en is het een gekrioel van heb ik jou daar. Je kunt heel dicht naast de Tallships meevaren en bijna aanraken. Het is echt een geweldig spektakel. Tegen 18.00 uur zijn we weer bij de Oranje sluis en ondanks de drukte gaat het schutten vlot en soepel en om 18.50 uur zijn we weer in de haven van Muiden, waar we iedereen weer terug zien, die in Amsterdam allemaal hun eigen weg vonden. Gegeten met een aantal deelnemers in het restaurant een wijntje en om 23.00 uur omgevallen in bed.

Iedereen was het er over eens, het was een belevenis, geweldig.

 

20 aug. Dit wordt een prachtige dag, de zon staat hoog aan de hemel.

We doen niets, onze taak zit er op. Er is een excursie naar Pampus of  naar het Muiderslot, daar liggen we naast. Ontbeten, douchen en in de zon. ’s Middags even door Muiden gewandeld en bij de sluis op het terras gezeten, kijken naar alle bootjes in de sluis.

Daarna on 18.30 uur richting BBQ, waar het vreselijk gezellig is.

Afscheid genomen van de diverse mensen die vrijdagmorgen weer vertrekken.

 

21 aug. Wij nog niet, want we hebben nog een receptie i.v.m. het 125 jarig bestaan van het Watersportverbond. Een receptie met vele sprekers en life muziek, Ale sprekers vonden het nodig lovende dankwoorden richting W.S.V. ’t Oude Maasje te sturen voor de inzet m.b.t Sail Amsterdam, het gehele bestuur was zeer tevreden en geweldig enthousiast.

Tegen 19.00 uur terug naar de boot.

 

22 aug. We mogen weer varen, om 09.00 uur naar de sluis en weer richting Waspik via Weesp, waar we de “Be Happy”  en de “Westina” uit de haven tegen komen.

De hele dag gevaren en om 18.00 uur in Arkel tegen de kant na 63 km. Prachtige avond.

 

23 aug. Het laatste stukje. Om 09.00 uur naar de sluis in Gorinchem via de Biesbosch  en om  15.45 uur weer terug in Waspik.

Einde “Sail”  en vakantie!!!!!

     

   

 

 

 **************************************************************************************

RWS Flyer Recreatievaart_Nl

 

 

Bij deze een Fyer van de KNWV regio Zuid

 

 *****************************************************************************

 

 
----- Original Message -----

Sent: Thursday, May 21, 2015 8:52 AM
Subject: inventarisatie wensen wachtplaatsen bruggen en sluizen Brabant en Limburg

Aan de besturen van de verenigingen in de regio's Brabant en Limburg.

Via bijgaande link komt u bij het nieuwsbericht dat wij dezer dagen op onze website hebben gezet. In dit bericht vragen wij watersporters hun wensen voor verbetering van de wachtplaatsen bij bruggen en sluizen in rijkswateren in Brabant en Limburg aan ons door te geven. In het eerstvolgende recreatietoervaartoverleg met Rijkswaterstaat zullen wij deze bespreken.

Wij verzoeken u dit bericht ook via uw eigen media (clubblad, website) onder uw leden te verspreiden.

Klik hier voor het nieuwsbericht.

Met vriendelijke groet,

Frank Jibben
Coördinator Belangenbehartiging & Infrastructuur

Tel: 030-7513703
Mob: 06-53840308
frank.jibben@watersportverbond.nl

 


Op de hoogte van het laatste watersportnieuws? 
Bekijk hier het online magazine.

Volg het Watersportverbond:


De informatie opgenomen in dit bericht kan vertrouwelijk zijn en is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Indien u dit bericht onterecht ontvangt wordt u verzocht de inhoud niet te gebruiken en de afzender direct te informeren door het bericht te retourneren. English version Disclaimer

NIEUWSBRIEF

Minimaliseren

 


Naar de website »  I  Contact
Online Magazine Mei 2015
Waar is dat feestje?
 
Gepubliceerd op  28-5-2015
Lidnummer 109196
Beste watersporter,


Het
            is feest! Het Watersportverbond bestaat 125 jaar en dat vieren we
            met meer dan 100 aangesloten verenigingen op 6 juni tijdens de dag
            van de watersport. Staat jouw vereniging ook in het teken van
            watersport? En er is nog veel meer reden tot feest. Lees dat in het
            nieuwe Online Magazine op
www.watersportverbondmagazine.nl.
 
 
Tot
            op het water!
Hartelijke
            groet,
 
Maurice
            Leeser
Directeur
            Watersportverbond

****************************************************************************************************************************

 Nieuwsbrief pdf

 

 

   Onderstaande brief in pdf formaat.

 

     

April 2015 

                    

Regio Brabant Watersportverbond

    

Nieuwsbrief 8

29/04/2015 Pagina 1

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

In deze Nieuwsbrief:

• Voorwoord van onze voorzitter.

• 125 jaar watersportverbond, dag van de watersport 6 juni.

• Werkgroep voor de verplaatsing van de jachthavens en ligplaatsen in Waalwijk.

Kort regionaal kanonieuws.

• Bacterie groei in diesel.

• Ik pas op het Wad.

• Veiligheid op het water.

• Linge, niet meer omkeren, maar doorvaren.

• Vergrijzing? Wat kun je er tegen doen?

• Er wordt hard gewerkt aan de Brabantse vaarwegen.

 

Voorwoord van onze voorzitter.

Op 26 maart hadden we bij WV De Zandmeren in Kerkdriel onze algemene regiovergadering.

Het was een inspirerende vergadering, waar bleek dat iedere vereniging, mede door de

veranderende markt, op zijn manier bezig is met hun toekomst.

Zo wordt jeugd vaak actief benaderd om te gaan zeilen, met overheden is overleg om

bedreigingen te weerstaan en om kansen te benutten. In deze nieuwsbrief ook enkele

voorbeelden daarvan.

Als Watersportverbond willen we naast gesprekken op ambtelijk niveau graag ook op

bestuurlijk niveau in gesprek. Gezien de toenemende rol van de regionale en locale overheden

werken we actief aan het beïnvloeden daarvan. Landelijk hebben we de kandidaten voor

provinciale en waterschapsverkiezingen benaderd. En dat begint langzaam vruchten af te

werpen, we worden uitgenodigd voor overleg en watersport wordt meegenomen bij het

formuleren van een bestuursakkoord. Telkens weer blijkt dat de watersport weinig op de

politieke agenda staat en velen denken bij watersport vooraal aan megajachten.

Aan ons de taak om de politici juist te informeren. Daartoe hebben we ze uitgenodigd op de

dag van de watersport op 6 juni bij Watersportvereniging Neptunus in Den Bosch. Komt u

vertegenwoordigers van de overheid ergens tegen vertel ze over de watersport, het plezier en

de sportieve en de economische kansen. De kans om als politicus te scoren bij een groot deel

van de bevolking.

Ik wens u allen een zonnig en plezierig watersportseizoen.

Herman Janssen

 

• 125 jaar Watersportverbond, dag van de watersport 6 juni.

29/04/2015 Pagina 2

Op 6 juni vieren we landelijk dat het Watersportverbond 125 jaar

actief is. Vele verenigingen organiseren activiteiten voor hun leden,

hierbij zijn ook buitenstaanders uitgenodigd om kennis te maken

met de watersport. Bij WSV Neptunus in Den Bosch hebben we op

6 juni een speciaal programma voor de provinciale en gemeentelijke

politici. Dit om de watersport bij hen onder de aandacht te brengen.

Neptunus heeft dit jaar ook al Koningin Maxima ontvangen in het

kader van de opening van het naar haar vernoemde kanaal.

Ook deze bijeenkomst met de provinciale en gemeentelijke politici 6 juni a.s. zal zeker weer

een succes worden.

http://www.watersporters.nl/dagvandewatersport

Voor nadere informatie: teamlid Herman Janssen brabant@watersportverbond.com

 

Werkgroep voor de verplaatsing van de jachthavens en ligplaatsen in Waalwijk.

Waalwijk

De Gemeente Waalwijk heeft verregaande plannen om een nieuwe insteekhaven te bouwen

ten behoeve van containeroverslag. Deze nieuwe haven is precies gesitueerd op de plaats van

de Watersportverenigingen Waalwijk en de Zwaaikom en de overige ligplaatsen in de

havenkom.

In totaal betreft dit 276 ligplaatsen.

In de afgelopen jaren zijn er contacten geweest tussen de verschillende partijen, echter tot

concrete afspraken over de verplaatsing van de jachthavens en overige ligplaatsen met

Gemeente Waalwijk is het (nog) niet gekomen.

Watersportvereniging Waalwijk en de Zwaaikom hebben een beroep gedaan op het

Watersportverbond om hen bij te staan in deze ingewikkelde materie.

In dat verband heeft ons regioteamlid Hans Naerebout op 2 oktober jl. o.a. tijdens inspraak in

de Commissie Ruimte gepleit voor een structureel overleg tussen betrokken partijen.

Dit advies is overgenomen door Gemeente Waalwijk door een Werkgroep in te stellen om de

verplaatsing van de jachthavens en de overige ligplaatsen voor te bereiden.

Deze werkgroep bestaat uit: de verantwoordelijke wethouder, 2 projectleiders, 3

bestuursleden van Watersportvereniging Waalwijk, een bestuurslid van Watersportvereniging

De Zwaaikom en de vertegenwoordiger van de losse ligplaatshouders.

Op 15 januari heeft het eerste overleg plaatsgevonden. In een serie van 6 bijeenkomsten

gedurende de eerste helft van dit jaar, hoopt de Werkgroep tot een oplossing te komen

waarmee alle partijen tevreden zijn.

Voor nadere informatie: teamlid Hans Naerebout brabant@watersportverbond.com

 

 

 

 

 

29/04/2015 Pagina 3

• Kort regionaal kanonieuws.

De behartiging van de kanobelangen staat al enkele jaren duidelijk op de agenda van het

regioteam en we worden door alle belanghebbenden als serieuze partner gezien. Met

gemeenten en waterschappen hebben we goede relaties opgebouwd en dat begint duidelijk

vruchten af te werpen. Onderstaand enkele voorbeelden.

1. Kanotrajecten bekenstelsel Dommel.

In maart 2014 heeft het Waterschap De Dommel met het Watersportverbond en de

kanoverenigingen overleg gepleegd over het verlenen van ontheffingen van het vaarverbod

aan Oost-Brabantse kanoverenigingen voor extra kanotrajecten. In vervolg daar op heeft het

waterschap in februari 2015 toegezegd nog dit voorjaar een concept bestuurlijk voorstel ter

zake met Watersportverbond en kanoverenigingen te zullen bespreken.

2. Kanosteiger Steenbergen.

In het kader van het project Cruijslandse Kreken wil de gemeente Steenbergen in haar

jachthaven een kanosteiger realiseren.

3. Kanotraject Bergen op Zoom.

Op basis van een ontwerp van Arcadis voor De Zoom wordt onderzocht of in Bergen op

Zoom een nieuw kanotraject kan worden gerealiseerd.

4. Kanosteigers Markdal.

5. Kanosteigers Aa of Weerijs.

29/04/2015 Pagina 4

Kanovereniging Breda en

Waterschap Brabantse Delta

hebben overleg over het

aanpassen van kanoonvriendelijke

steigers

in

het

Nederlandse

deel

van de

Mark

om

het beschadigen

van

kano’s

te

voorkomen.

 

 

Watersportverbond, Watersportvereniging Breda en TKBN hebben aanbevelingen gericht aan

Waterschap Brabantse Delta betreffende kanosteigers, brug en trekpontje in het kader van het

landinrichtingsproject Aa of Weerijs.

6. Vergunning wordt meldplicht.

Voor vaarevenementen of georganiseerde verenigingstochten waar meer dan vier personen

aan deelnemen geldt voor vaarwater in beheer bij Waterschap Brabantse Delta geen

vergunningsplicht meer, maar kan worden volstaan met een melding.

7. Kano-knelpunten Biesbosch.

Werkgroep Kanobelangen Biesbosch (3 kanoverenigingen en TKBN) heeft, mede namens het

Watersportverbond, een brief naar Staatsbosbeheer gestuurd over kano-knelpunten Biesbosch.

8. Overleg met Vlaamse Kano & Kajak Federatie.

Regioteam Brabant heeft met de Vlaamse Kano & Kajak Federatie (VKKF) en met de

Vlaamse Sportoverheid (BLOSO), op basis van de handleiding ‘Kanovaarwegen in

Nederland’, kennis uitgewisseld over kwaliteitsverbetering van kanoroutes.

9. Beluchten Dommelwater.

Regioteam Brabant heeft het Waterschap De Dommel geadviseerd ten aanzien van het pilotplan

van

het

waterschap

om

bij

de

rioolwaterzuiveringsinstallatie

Eindhoven

het

Dommelwater

te beluchten

tijdens

vuilwater-overstort

bij

hevige

regenval.

 

 

10. Kano in-uitstapplaats Eindhoven.

29/04/2015 Pagina 5

Hoewel kanoën op de Dommel in het centrum van Eindhoven niet is toegestaan is daar toch

een kano in-uitstapplaats aangelegd. Navraag bij het Waterschap De Dommel leerde dat

daarmee ingespeeld wordt op de bevaarbare, maar officieel nog verboden nieuwe vistrap bij

de TU/e.

Zie ook: https://youtu.be/a1CnS-mgJVE?t=121

Voor nadere informatie: teamlid Wim Holdrinet brabant@watersportverbond.com

• Bacteriegroei in diesel.

Bacteriegroei in diesel is een moeilijk te bestrijden en helaas een steeds vaker voorkomend

euvel. Vooral op plaatsen waar onvoldoende doorstroming van de brandstof is, zoals op

jachten, in campers, etc.

In het algemeen kan gesteld worden, dat water de hoofdoorzaak is voor bacteriegroei in

diesel.

Deze bacteriën kunnen grofweg in 2 soorten ingedeeld worden:

De eerste soort veroorzaakt draderige en slijmerige slierten. Deze zorgen voor nogal

wat filterproblemen.

• De tweede soort scheidt een zuur af, die agressieve roest kan veroorzaken in tanks,

leidingen en motoronderdelen. Ook wel zwarte bacterievorming genoemd.

Bacteriegroei in diesel is veel actueler geworden nadat de olie-industrie door de overheid

gedwongen werd om biodiesel bij te mengen in het streven om het gebruik van fossiele

brandstoffen te beperken en om diesel zwavelarmer te maken.

Er is op het hoogtepunt 7% biodiesel bijgemengd, echter dit percentage zou weer naar

beneden zijn bijgesteld naar 5% omdat de voedselketen gevaar begon te lopen. Teveel boeren

teelden gewassen waaruit biodiesel werd gewonnen in plaats van granen.

Biodiesel is 8 maal meer hygroscopisch, dan traditionele diesel. Met andere woorden, kans op

water in de dieseltank is dan ook beduidend groter.

Terug naar de bacterievorming.

De eerste soort, die draderige en slijmerige slierten veroorzaakt, is redelijk goed te bestrijden.

Een toevoeging van een hiervoor geschikt middel, bijvoorbeeld Grotamar 71 lost de draderige

en slijmerige slierten op. De brandstof kan vervolgens gewoon gebruikt worden. Wel het

brandstoffilter vervangen. Deze vorm van bacterievorming komt overigens steeds minder

voor. Enerzijds door de verkleining van het percentage biodiesel, anderzijds doordat de

oliemaatschappijen deze vorm van bacterievorming al preventief te lijf gaan, door het plegen

van een toevoeging vooraf. Net zo goed als oliemaatschappijen in de winter al inspringen op

de voorkoming van vlokvorming.

De tweede bacteriesoort is veel lastiger te bestrijden. Hierbij geld eigenlijk maar één regel:

beter voorkomen dan genezen, want dat laatste is erg lastig. Er zijn voldoende middelen op de

markt om deze bacteriesoort te voorkomen, bijvoorbeeld Forté Advanced Diesel Fuel

29/04/2015 Pagina 6

Conditioner.

Zit de bacterie eenmaal in de tank, dan is die er

niet zo maar uit. De brandstof moet uit de tank

verwijderd worden en mag niet hergebruikt

worden. Er bestaan eigenlijk geen effectieve

middelen om de bacterie te doden. Sommige

middelen hebben dan wel een betrekkelijke

werking, bijvoorbeeld Bardahl DAB (Diesel

Anti Bacterie) of filters die bacteriën en water

uit de brandstof verwijderen, maar beiden zijn

ontoereikend om de aanwezige bacterie geheel

te laten verdwijnen.

De beste resultaten tot nu toe zijn bereikt door "de tank uit te baggeren" of "uit te stofzuigen".

Het betekent dat met een zuigbuis en een zuigmondje de tank zeer zorgvuldig moet worden

leeggezogen via het inspectieluik aan de bovenzijde. De bacterie die op de bodem van de tank

uitgezakt is, wordt hiermee grotendeels weggezogen. Nabehandeling met Bardahl DAB is dan

zinnig om de laatste resten bacterie te doden. Wordt de tank vervolgens gevuld met nieuwe

diesel, voeg dan voor het vullen een preventiemiddel toe, zoals hierboven is beschreven.

Het probleem van zwarte bacterievorming in diesel is een serieus probleem dat steeds vaker

voorkomt. Tracht op alle mogelijke manieren om condensvorming in de tank te voorkomen

door geheel vol af te tanken voordat een schip in de winterslaap gaat. Tap de waterzak van de

tanks en het dieselfilter een keer extra af (en niet alleen tijdens het onderhoud) en voeg een

middel toe om bacterievorming te voorkomen!

Vooral common-rail dieselmotoren zijn gevoelig. Dit is een gevolg van de hogere

temperatuur van de retour brandstof die deze motor produceert. Water veroorzaakt

bacterievorming, maar een hogere temperatuur versnelt dat proces explosief.

Heeft de tank geen waterzak, verwijder dan het water van de bodem d.m.v. een zuigbuis.

Iemand gaf ook de tip om hiervoor een tampon, bevestigd aan een stok, te gebruiken. De

tampon zuigt zich vol met water en dat schijnt uitstekend te gaan.

Voor nadere informatie: teamlid Hans Naerebout brabant@watersportvernond.com

 

• Ik pas op het Wad.

Gaat u met uw boot naar het wad, dan willen wij u attenderen op de "Vernieuwde Erecode

voor Wadliefhebbers".

Samen met vele andere organisaties heeft het Watersportverbond hieraan ook meegewerkt en

dit in het bijzonder door het Regioteam Wadden Watersportverbond onder leiding van Janny

du Bois.

De kernboodschap is dat (vaar)recreanten op de Wadden van harte welkom zijn om er van te

genieten, maar wel de natuur te respecteren.

Een initiatief en uitgangspunten die op meerdere plaatsen van toepassing zou kunnen zijn.

Veel van de punten in de "Vernieuwde Erecode voor Wadliefhebbers" gelden in aangepaste

vorm ook voor andere (vaar)gebieden.

Gaat u naar de Wadden en/of bent u geïnteresseerd in de erecode dan kunt u deze downloaden

op www.ikpasophetwad.nl of via onderstaande link.

http://www.rijkewaddenzee.nl/assets/pdf/dossiers/natuur-enlandschap/jl_folder_A5_Ik_pas_op_het_Wad_LR3.pdf

 

Geïnteresseerd

in

het Regioteam

Wadden,

dan

is

onderstaande

link

interessant:

https://youtu.be/6Cqpe81Rwcw

 

Voor nadere informatie: teamlid Jan Wilgenhof brabant@watersportverbond.com

Veiligheid op het water.

Onder auspiciën van ‘Varen doe je Samen’ en het ‘Watersportverbond’ geeft het Regioteam

Brabant Watersportverbond interactieve presentaties voor onder anderen

watersportverenigingen met als thema ‘Veiligheid op het water’. De deelnemers kunnen zo

hun kennis van de regels die op het water gelden weer ophalen en verdiepen.

Varen doe je samen

De presentaties worden gegeven door teamlid Hans Naerebout.

De presentatie, inclusief de discussie, duurt ca. 1,5 tot 2 uur. Afhankelijk van de discussies

kan dit ook ingekort worden.

Verenigingen kunnen hierover rechtstreeks contact opnemen met Hans via

hans.naerebout@kpnmail.nl en afspreken welke materialen aanwezig moeten zijn en welke

onkosten van toepassing zijn.

Voor nadere informatie: teamlid Hans Naerebout brabant@watersportverbond.com

 

 

29/04/2015 Pagina 7

• Linge, niet meer omkeren, maar doorvaren.

Door een aantal watersporters in Gelderland is het initiatief genomen om te kijken naar de

aansluiting van de Linge op het Amsterdam-Rijn Kanaal. Het betreffende gebied valt dan wel

niet onder de regio Brabant, maar is zeker voor veel Brabantse watersporters interessant. Als

deze aansluiting wordt gerealiseerd komt er een alternatief voor het traject over de Waal en

komen er nieuwe "rondjes" in beeld over Lek en Waal. Er moet voor de aansluiting wel het

nodige gebeuren: aangepaste bruggen, baggerwerk en het meest kostbare: twee nieuwe

sluizen. Er is een werkgroep geformeerd met participatie vanuit overheden,

watersportorganisaties, waaronder het Watersportverbond, en andere belanghebbenden. Wij

houden u op de hoogte van de ontwikkelingen. De realisatie zal nog wel een aantal jaren

duren, dus voorlopig nog heen en terug op deze aantrekkelijke rivier.

Voor nadere informatie: teamlid Herman Janssen brabant@watersportverbond.com

• Vergrijzing. Wat kun je er tegen doen?

Het is ondertussen overduidelijk dat onze watersport, zowel recreatief als ook sportief, aan het

vergrijzen is en dat het aantal watersporters sterk afneemt.

29/04/2015 Pagina 8

Dit geldt ook voor onze verenigingen. Vele

verenigingen denken dan ook na over hun

korte en lange toekomst en nemen

maatregelen om de gevolgen daarvan op te

vangen.

Zo zie je bij een aantal verenigingen een

bijzondere aanpak van de jeugd.

Voor onze Regiovergadering Brabant van 26

maart jl. te Kerkdriel hadden we 2 verenigingen, de Volmolense Kanoclub uit Waalre (foto

boven) en de Roeivereniging De Hertog uit ’s-Hertogenbosch (foto onder), uitgenodigd om te

laten zien hoe je succesvol kunt zijn bij het aantrekken van jeugd.

De inleiders waren successievelijk voor de Volmolense Kanoclub: Wim en Maarten Holdrinet

en voor Roeivereniging De Hertog: voorzitter Hans de Bruijne.

De inleidingen waren bedoeld om onze bestuurders te informeren over een aantal

mogelijkheden om jeugd niet alleen tijdelijk maar ook blijvend te betrekken bij onze mooie

sport.

29/04/2015 Pagina 9

Natuurlijk zijn deze voorbeelden niet één op één

over te zetten naar iedere vereniging en zal iedere

vereniging haar eigen specifieke aanpak moeten

ontwikkelen.

Beide inleidingen zorgden voor een levendige

discussie met voors en tegens, maar vooral ook

mogelijkheden voor hun eigen vereniging.

Binnenkort ontvangen de bestuurders van onze

verenigingen het verslag van deze regiovergadering.

Bij dit verslag zullen in een aparte bijlage de inleidingen als bijlage worden bijgesloten.

Voor nadere informatie: teamleden Wim Holdrinet en Jan Wilgenhof brabant@watersportverbond.com

 

• Er wordt hard gewerkt aan de Brabantse vaarwegen.

De beroepsvaart groeit en de schepen worden groter, dit noodzaakt Rijkswaterstaat om de

kanalen in Brabant aan te passen. Daarnaast moeten kanalen en kunstwerken onderhouden

worden. Men probeert de overlast zo veel mogelijk te beperkt te houden in het seizoen, maar

dat lukt niet altijd. We hebben tijdens het recreatietoervaartoverleg met Rijkswaterstaat een

overzicht gekregen van alle werkzaamheden en dat zijn er nog al wat in Brabant. Omdat de

planning nog al eens wijzigt is het van belang om voor dat je gaat varen te kijken op de

website van Rijkswaterstaat: www.vaarweginformatie.nl Hierop staan de actuele gegevens.

De site is nogal omvangrijk, dus kijk er op een rustig moment eens naar. Je kunt je ook

abonneren op een e-mail service en berichten over je vaargebied ontvangen.

Voor nadere informatie: teamlid Herman Janssen brabant@watersportverbond.com

 

 

 

 

 

Inloggen